Volgend jaar verschijnt er een compleet nieuwe elektrische Honda in onze showroom. Het gaat om de 0 SUV. Deze nieuwe Honda is het startpunt van een hele reeks elektrische auto’s onder de naam 0-Series. De e:Ny1, op dit moment ons enige elektrische model, krijgt dus snel gezelschap.
Deze 0 SUV, wat nog niet de uiteindelijke naam van het model is, blinkt vooral uit in ruimte. De binnenruimte is ongekend. Mede door een hoogstaand nieuw platform, waarover later meer.
0 SUV bijna ongewijzigd in productie
De 0 SUV ziet er alles behalve productierijp uit. Op het gebied van design breekt hij met alle kenmerken van de huidige Honda-modellen. Toch gaat deze conceptcar bijna ongewijzigd in productie.
Tijdens het Red Bull Showrun x Powered by Honda-event in Tokyo reed Max Verstappen rond in een prototype van de 0 SUV. Op de foto’s is overduidelijk te zien dat de 0 SUV nog bijna net zo futuristisch oogt als op de eerdere persfoto’s. Inclusief de opvallend vierkant vormgegeven achterkant. Het is alleen nog niet duidelijk of het lichtgevende logo in het front behouden blijft.
Wat in ieder geval niet behouden blijft, is het yoke-stuurwiel. We zien op de foto’s dat Max een traditioneel rond stuur vasthoudt. Erg vinden we dat niet. Een yoke-stuur ziet er misschien uniek uit, praktische is het absoluut niet.
Maximale ruimte interieur
De buitenkant verraadt het eigenlijk al. De 0 SUV blinkt echt uit in binnenruimte. Niet alleen voorin, maar zeker ook achterin. Het ver naar achter doorlopende dak zorgt voor genoeg hoofdruimte op alle zitplekken.
En ook de achterbak lijkt van een flink formaat te zijn. Door de vierkante vorm is deze ook nog eens bijzonder praktisch. Want veel bagageruimte is fijn, maar met een sterk aflopende daklijn kom je toch al snel ruimte tekort. Bij de 0 SUV is daar dus geen sprake van.
Door Honda zelf ontwikkeld
Honda kondigde in het verleden een samenwerking aan met GM voor de ontwikkeling van elektrische auto’s. Die samenwerking is er uiteindelijk niet gekomen. Dan hebben we ook nog de samenwerking met Sony, onder de naam Afeela. Die blijft gewoon doorlopen en staat los van de door Honda zelf ontwikkelde 0-Series.
0-Series: vanaf 0 beginnen
Zoals we hierboven al benoemden ziet de 0 SUV er totaal anders uit dan de huidige modellen van Honda. Ze zijn dan ook helemaal vanaf “0” begonnen. De modellen worden ontwikkeld volgens het principe Thin, Light and Wise.
Thin
Stap je achterin een elektrische auto, dan zit je vaak met opgetrokken knieën. Niet echt comfortabel. Het accupakket in de bodem is de boosdoener. Daardoor komt de vloer omhoog, waardoor je op de achterbank dichter bij de vloer zit.
Honda pakt dit probleem aan met de nieuwe 0-reeks, waarvoor ze een bijzonder plat onderstel hebben ontwikkeld. Dat was dan weer mogelijk door een extra plat accupakket te ontwikkelen. Daardoor is de afstand tussen de vloer en de zitting groter.
Light
Elektrische auto’s zijn over het algemeen zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dat komt door het accupakket. Dat is het zwaarste onderdeel van een elektrische auto. Door een compacter accupakket met hoge energiedichtheid te gebruiken, gaat het gewicht omlaag en blijft er nog steeds een goede actieradius over.
Wise
Kent u Asimo nog? De robot die onder andere een bal kon wegtrappen en kon traplopen? De robot heeft Honda veel geleerd over de interactie tussen mensen en machines. Asimo staat dan ook voor Advanced Step in Innovative Mobility.
In 2018 mocht Asimo met pensioen. Nu komt de naam terug. Het splinternieuwe besturingssysteem van Honda heet Asimo OS en zorgt niet alleen voor efficiency, maar ook voor zoveel mogelijk veiligheid en comfort tijdens het rijden. Onder andere dankzij level 3 autonoom rijden.
Nog zes modellen
De 0 SUV is het startpunt van een hele reeks nieuwe modellen. In totaal moeten er zeven 0-modellen uitkomen. De eerste is de 0 SUV, gevolgd door de 0 Saloon, en daarna volgen nog drie SUV’s en een sedan.
Wanneer we de auto’s in de showroom kunnen verwachten is nog niet bekend. Uiteraard houden we u via onze site en socials op de hoogte.