We moeten nog even geduld hebben, maar volgend jaar (2026) is het zover. Dat verwelkomen we een heuse coupé in onze showroom: de splinternieuwe Prelude. Met de informatie die we nu hebben, kunnen we zeggen dat Honda niet over een nacht ijs gaat met deze auto. Hieronder leest u wat we tot nu toe weten.
In het kort:
- Volgend jaar in Nederland
- Leverbaar vanaf € 56.764
- e:HEV hybride uit de Civic
- S+ Shift simuleert een DCT-transmissie
- Voorwielophanging van Civic Type R

Specificaties en prijzen Prelude
De 2026 Honda Prelude heeft een vanafprijs van € 56.764. Verschillende uitvoeringen zijn er (nog) niet. Er is één uitvoering en die luistert naar de naam Advance. Voor dit bedrag wordt de Prelude uitgerust met onder andere lederen bekleding voor (achter stof), stoelverwarming, Bose audiosysteem, draadloze telefoonlader, Apple CarPlay & Android Auto, adaptieve dempers uit de Civic Type R en Brembo remmen.
Vindt u het standaard zwarte interieur niet spannend genoeg? Voor slechts € 250 extra wordt de Prelude uitgerust met lederen bekleding in de kleuren blauw en wit. Ook is er een spoilerlip, achterspoiler, andere velgen en zwarte emblemen beschikbaar.
Lakkleuren
De Honda Prelude is leverbaar in vier carrosseriekleuren. Standaard wordt de coupé geleverd in Crystal Black Pearl (zwart), zonder meerprijs. Tegen een toeslag van €950 is de Prelude ook verkrijgbaar in Racing Blue Pearl (blauw), Moonlit White Pearl (wit) of Meteoroid Grey Pearl (donkergrijs).
| Aandrijflijn | |
| Aantal cilinders | 4 |
| Cilinderinhoud | 1993 cc |
| Vermogen benzinemotor | 105 kW (143 pk) |
| Vermogen elektromotor | 135 kW (184 pk) |
| Systeemvermogen | 135 kW (184 pk) |
| Koppel | 315 Nm |
| Verbruik fabrieksopgave | 5,2 L/100 km |
| Topsnelheid | 188 km/h |
| Acceleratie van 0 tot 100 km/h | 8,3 s |
| Afmetingen | |
| Lengte | 4.525 mm |
| Breedte | 1.880 mm |
| Breedte inclusief buitenspiegels | 2.076 mm |
| Hoogte | 1.349 mm |
| Wielbasis | 2.604 mm |
| Spoorbreedte voor/achter | 1.626/1.625 mm |
| Bodemvrijheid | 136 mm |
| Draaicirkel | 11.6 m |
| Bagageruimte | |
| Met de rugleuning omhoog | 264 liter |
| Met de rugleuning omlaag | 760 liter |
| Gewichten | |
| Ledig gewicht | 1.380 kg |
| Rijklaar gewicht | 1.480 kg |
| Laadvermogen | 370 kg |
| Maximaal toegestaan gewicht | 1.850 kg |
“Keep your expectations high for this model”
Honda had het zichzelf natuurlijk vrij gemakkelijk kunnen maken. Ze hadden een Civic met een aangepaste carrosserie kunnen maken en dan waren ze klaar. Toch heeft Honda het compleet anders aangepakt.
In 2023 zei Toshihiro Mibe, President en CEO van Honda, het volgende:
“In order to offer the “joy of driving” only Honda can realize, we are diligently progressing with development, so please keep your expectations high for this model.”
Met zo’n uitspraak leg je meteen een bepaalde druk op de Prelude. Het moet nu ook wel echt iets bijzonders worden. En dat heeft er alle schijn van, zoals u hieronder gaat ontdekken.
Alle generaties Honda Prelude
De Prelude die in 2026 verschijnt, is de zesde generatie van de coupé. Hieronder ziet u ze alle zes.
Eerste generatie – 1978

Tweede generatie – 1982

Derde generatie – 1987

Vierde generatie – 1991

Vijfde generatie – 1996

Zesde generatie – 2026

Civic Type R onderdelen
Het onderstel van de nieuwe Prelude vertoont gelijkenissen met dat van de reguliere Civic, al is de Prelude iets breder en heeft hij een kortere wielbasis dan de hatchback. Daardoor beschikt hij over een nog stevigere basis voor dynamische rijeigenschappen.
En dat is slechts het begin. De Prelude wordt namelijk uitgerust met de voorwielophanging en adaptieve dempers van de Civic Type R. Juist, diezelfde auto die in 2023 het ronderecord voor voorwielaangedreven auto’s op de Nürburgring brak. Een auto die zowel op het circuit als op de openbare weg zijn mannetje staat.
S+ Shift technology
Wat de Prelude níet overneemt van de Civic Type R, is de aandrijflijn. In plaats daarvan krijgt de Prelude een hybride aandrijving met een eCVT-transmissie (dezelfde als in de Civic e:HEV). Dat is niet bepaald de ideale keuze voor sportief rijden, want door het ontbreken van echte schakelmomenten gaat er wat beleving verloren. Maar daar heeft Honda iets op gevonden: het nieuwe S+ Shift-systeem.
Met S+ Shift worden schakelmomenten gesimuleerd. Tijdens het accelereren hoor je de motor in toeren klimmen, en bij het afremmen juist afnemen. Dat geluid wordt bovendien versterkt via de speakers in het interieur. Achter het stuur zitten schakelpeddels waarmee je kunt ‘schakelen’, waardoor het aanvoelt alsof je met een traditionele transmissie rijdt.

Dit systeem gaat een stap verder dan de bestaande simulatietechniek die al in sommige Honda-modellen zit, zoals de Civic. Daarin doet de auto in de sportstand alsof er wordt geschakeld, maar S+ Shift is een realistischer.
De Prelude is de eerste auto die wordt uitgerust met dit nieuwe systeem, dat deel uitmaakt van de nieuwste generatie e:HEV hybride-aandrijflijnen. In de toekomst zal S+ Shift ook beschikbaar worden op andere hybride modellen van Honda.
Volgende generatie e:HEV-techniek
De Prelude viert een mijlpaal: 25 jaar Honda-hybride. In 1999 werd de hybride aandrijftechniek voor het eerst geïntroduceerd in de Insight, en inmiddels is deze technologie in het merendeel van Honda’s modellen terug te vinden.
Met de Prelude introduceert Honda een volledig nieuwe generatie van de e:HEV hybride aandrijflijn. Deze vernieuwde aandrijflijn belooft nóg efficiënter te zijn dan de huidige versie, al heeft Honda daar nog geen exacte cijfers over vrijgegeven. Wel laat het merk zelf het volgende weten:
“The name “Prelude” refers to an introductory piece of music, and appropriately positions the car as a forerunner to future models that embody Honda’s commitment to sports performance – an example of Honda bringing the “joy of driving” to customers across Europe.”
Dat belooft wat voor de toekomst.

Interieur
De Prelude belooft niet alleen spannend en sportief te worden, maar ook verrassend praktisch. Dat blijkt vooral uit het ontwerp van de achterzijde. De auto is voorzien van een grote achterklep, waarvan de scharnieren boven de achterruit zijn geplaatst. Hierdoor gaat de achterruit mee omhoog bij het openen van de klep, wat zorgt voor een ruime en goed toegankelijke bagageruimte van 264 liter.

Binnenin zijn er duidelijke invloeden van de Civic, ZR-V en CR-V zichtbaar. Elementen zoals het stuurwiel en de klimaatbediening lijken rechtstreeks uit deze modellen te zijn overgenomen. Daarnaast zijn er subtiele verwijzingen naar de Acura Integra, een model dat niet in Europa wordt verkocht.
Toch is de Prelude zeker geen kopie. Zo loopt het ventilatierooster, dat bij bovengenoemde modellen over de volledige breedte van het dashboard loopt, bij de Prelude niet door. Opvallender is nog dat het interieur van de Prelude een extra luxe uitstraling heeft gekregen.
Zo zijn de stoelen luxe afgewerkt, met de modelnaam fraai verwerkt in de hoofdsteunen. Het interieur is uitgevoerd in een stijlvolle mix van blauw en wit leer, afgewerkt met bijpassende blauwe stiksels die het geheel een verfijnde en moderne uitstraling geven.

Nog even geduld…
Het mag duidelijk zijn dat de Honda Prelude voor heel wat spektakel gaat zorgen. We moeten nog heel even geduld hebben. Volgend jaar komt de Prelude naar Nederland. Laat uw gegevens achter en volg de reis van de Prelude naar onze showroom.
Stuur mij het laatste nieuws over de Prelude
Lees ook:
